سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارهای مفیدی که میتوان با سرور اختصاصی انجام داد

اگر در حال حاضر یک سرور اختصاصی دارید که از آن به درستی استفاده نمی کنید، ممکن است از شنیدن کارهایی که می‌توان با این سرور انجام داد، شگفت‌زده شوید. نوین هاست قصد دارد تا در این مطلب شما را با برخی از این کار ها آشنا کند. با ما همراه باشید!

 

کارهای مفیدی که میتوان با سرور اختصاصی انجام داد

سرور اختصاصی ، سرور مجازی آلمان ، سرور مجازی المان ، سرور مجازی هلند

استفاده به عنوان هاست برای سایت های مختلف

تا به حال معروف‌ترین استفاده از یک سرور اختصاصی ، استفاده از آن به عنوان هاست برای چند وب‌سایت است. اگر یک سایت بزرگ و پرکار دارید که هر هفته میلیون ها بازدید کننده از آن بازدید می‌کنند، لازم است که یک سرور اختصاصی داشته باشید. ممکن است بنوانید کار سایت خود را ابتدا با یک سرور اشتراکی آغاز کنید، اما خیلی زود متوجه می‌شوید برای آنکه بتوانید از تمام ظرفیت سایت خود استفاده کنید، لازم است که هزینه? یک سرور اختصاصی را بپردازید.

 

بهتر است نگاهی اجمالی به تفاوت های سرور اختصاصی و سرور اشتراکی بیندازیم: در سرور اشتراکی، همانطور که از نامش پیداست، شما هاست را با دیگران شریک می‌شوید و این بدان معناست که پهنای باند و فضای موجود متعلق به شما در روی دیسک محدود است. استفاده از منابع و وب‌سایت‌ ها هم محدود خواهد بود. این امر می‌تواند دردسرساز باشد. اگر وب‌سایت شما محدود باشد، بازدیدکنندگان نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. وقتی بازدیدکنند های نباشد، فروشی هم در کار نخواهد بود. در صورت استفاده از هاست اختصاصی، با چنین مشکلی روبرو نخواهید شد، زیرا سایت شما تنها سایت موجود بر روی سرور است. دیگر کسی در پهنای باند و فضای دیسک با شما شریک نیست و سایت شما فضای کافی برای رشد و پیشرفت را در اختیار دارد.

 

استفاده از سرور اختصاصی برای پشتیبانی از سایت

هنگامی که صحبت از سایت های یزرگ می‌شود، یکی از راه های استفاده? مفید از سرور اختصاصی، استفاده از آن به عنوان پشتیبان برای سایت است. ساخت یک وب‌سایت تجاری موفق به وقت و سرمایه? زیادی نیاز دارد. هیچ چیز بدتر از آن نیست که متوجه بشوید سایتی که موفق شده‌ است روزانه هزاران بازدید‌کننده جذب کند، از کار افتاده است.

گاهی ممکن است وب‌سایت را هک کنند. ممکن است دیگر نتوانید آن را بازیابی و اجرا کنید. در این صورت نه تنها خود سایت، بلکه ممکن است مشتری‌ ها و درآمد خود را نیز از دست بدهید. می توان با گرفتن back-up منظم از وب‌سایت از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد. بهترین محل برای انجام این کار سرور اختصاصی است.

 

از سرور اختصاصی به عنوان سرور بازی Minecraft استفاده کنید

آن هایی که به بازی های چند نفره مانند Minecraft علاقمند هستند، می توانند از سرور اختصاصی به عنوان سرور این بازی استفاده کنند. در صورتی که لازم باشد به صورت ماهانه هزینه های بابت سرور اختصاصی پرداخت شود، دوستان می توانند این هزینه را به صورت شریکی پرداخت کنند تا سرور اختصاصی به نوعی هاست بازی مورد علاقه‌شان شود.

استفاده از سرور اختصاصی به عنوان هاست یک بازی می‌تواند چند مزیت داشته باشد؛ یکی آنکه با این کار ، بازی کمتر دچار وقفه می‌شود ، دیگر آنکه سرور اختصاصی می‌تواند سرعت مناسبی برای انجام بازی فراهم آورد.

 

از سرور اختصاصی به عنوان هاست برای فضای ابری شخصی استفاده کنید

اغلب زمانی که صحبت از موارد استفاده? سرور اختصاصی پیش می‌آید، یکی از نخستین مواردی که به ذهن می‌آید این است که از سرور اختصاصی به عنوان فضای ابری شخصی استفاده کنند. این فضای ابری به سرعت تبدیل به آخرین شیوه? ذخیره و دستیابی به اطلاعات شده است. مزیت این کار این است که همه چیز را می‌توان در این فضا ذخیره کرد، چیز هایی مثل:

  • اسناد
  • عکس
  • ویدئو
  • اسلاید
  • فایل های صفحه گسترده
  • متن های چت و ایمیل
  • تقویم و نوشته‌ های روزانه

 

 

هرکسب و کاری می‌تواند با ایجاد دسترسی به فضای ابری شخصی برای کارمندانش از مزایای آن بهره‌مند شود. می توان با پرداخت هزینه? هاست سرور اختصاصی به راحتی به چنین فضای شخصی دست یافت . می‌توان از این فضای ابری برای مدیریت پروژه استفاده کرد. در حقیقت، مدیریت پروژه شامل ایجاد دسترسی کارکنان به تمام موارد بالا می‌شود. نکته? جالب‌تر در مورد سرور و فضای ابری آن است که از راه های مختلف همچون کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت و ... هم از داخل شرکت و هم خارج از آن به آن دسترسی پیدا کرد. ابزار های متعددی برای مدیریت پروژه وجود دارند که امکان هماهنگ کردن و هم‌زمانی داده‌ ها و اطلاعات را نیز دارند.

 

به سادگی می توانید یک هاست سرور اختصاصی درخواست کنید، نرم‌افزار مورد نظر خود را نصب کنید و به این ترتیب فضای ابری مخصوص برای شرکت خود را در اختیار داشته باشید.

 

ایجاد فایروال اختصاصی

یکی از کاربرد های سرور اختصاصی ، استفاده از این فضا به عنوان یک فایرال اختصاصی است. فایروال به خودی خود ضروری است ، اما سخت‌افزار و نرم‌افزار های تجاری گران و پرهزینه هستند. اگر یک سرور اختصاصی داشته باشید ، خوشبختانه منابع open-source در آن سرور وجود دارند که کاملا مانند آن نرم‌افزار های تجاری عمل می کنند.

فایروال تمام اطلاعاتی را که از اینترنت وارد یک کامپیوتر شخصی یا شبکه? خصوصی می‌شود، فیلترمی‌کند. در این فایروال فیلتر ها یا « پرچم‌ ها » مشخص شده اند واین فیلتر ها از دسترسی به برخی افراد یا برخی اطلاعات جلوگیری می‌کنند. به عبارت دیگر این فایروال نوعی سیستم حفاظتی مضاعف برای سیستم شما فراهم می‌کند.

به خاطر داشته باشید اگر فایروال وجود نداشت باشد، تمام کسانی که خارج از سیستم شما هستند می‌توانند به تمام کامپیوتر هایی که به یکدیگر متصل هستند، دسترسی پیدا کنند. این امکان وجود دارد که هکر ها به کامپیوتر های شرکت شما وارد شوند و جدای از زیان های مالی سبب نابودی کسب و کار شما نیز شوند.

 

برقراری ارتباط

یکی از کار های بسیاری که با یک سرور اختصاصی می‌توان انجام داد، راه اندازی و ایجاد یک سرویس ارتباطی همچون سرور ایمیل و یا IRC است . IRC که سیستم چت اینترنتی نیز نامیده می‌شود ، راه بسیار مناسبی برای برقراری ارتباط بین کارمندان و ارسال پیام برای آن هاست. از این سیستم می توان به عنوان یک ابزار ارزشمند برای ارسال فایل های مختلف برای کارمندان نیز استفاده کرد.

 

همچنین می‌توان از IRC به عنوان جایگزینی برای پیام‌رسان Facebook نیز استفاده کرد. می‌توان از یک سرور اختصاصی به خوبی به عنوان سرور ایمیل استفاده کرد. با اینکه گزینه‌ های رایگانی همچون Gmail برای این کار وجود دارند ، اما هر شرکتی می تواند سرور ایمیل مخصوص به خود نیز داشته باشد. مزیت این کار این است که شرکت می‌تواند در کنار تنظیم فیلتر و تعیین قوانین ارسال، دریافت و یا انتشار ایمیل ، از دامین خود شرکت برای این کار استفاده کند.

 

از سرور اختصاصی به عنوان وسیله های برای اهدای نیروی رایانشی به سایر پروژه‌ ها استفاده کنید

اخیرا پروژ های در حال انجام است که دانشگاه استانفورد نیز از آن حمایت می‌کند. در اصل این پروژه به افرادی که سرور اختصاصی دارند، این امکان را می‌دهد که بخشی از قدرت رایانشی استفاده نشده ( مازاد ) خود را به دیگران اهدا کنند. دانشگاه استانفورد از این قدرت های اهدا شده برای تبدیل شدن به بزرگترین ابرکامپیوتر در ج هان استفاده می‌کند. ایده? اصلی این دانشگاه آن است که با این پروژه به کسانی که در جستجوی یافتن راهی برای درمان بیماری هایی مانند سرطان، پارکینسون و آلزایمر هستند، کمک کند.

اگر به دنبال اید های برای استفاده از سرور اختصاصی خود هستید،می‌توانید موضوع اهدای بخشی از توان سرور خود را نیز به عنوان یک گزینه در نظر داشته باشید.

 

نصب و راه اندازی سرویس صوتی ( VoIP)

VoIP همانگونه که از نامش پیداست ، امکان ارسال صوت از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. Skype یکی از رایج‌ترین سرویس های ارسال صوت در اینترنت است. اما امروزه شرکت های تجاری بسیاری هستند که سرور اختصاصی خودشان را دارند و از سرویس صوتی مخصوص به خودشان استفاده می کنند. این کار مزایای بسیاری برای این شرکت ها دارد؛ از جمله اینکه کنترل بیشتری بر مکالمات دارند و می ةوانند مکالماتی با کیفیت بیشتر داشته باشند.

دوره‌ های آموزشی متعددی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن ها در زمانی بسیار کوتاه ، سرویس صوتی را بر روی سرور اختصاصی خود نصب و اجرا کنید.

 

همگام سازی داده‌ ها

یکی دیگر از کاربرد های سرور اختصاصی ، همگام کردن داده‌ هاست. این امر بدان معناست که می‌توان فایل ها و اسناد را به سادگی در تمام بخش های شرکت و در میان تمام کارکنان به صورت یکسان نگهداری کرد. به این ترتیب فایل ها خراب نمی‌شوند وبه صورتی ایمن نگهداری می‌شوند.

 

همگام‌سازی داده‌ ها با VPN تفاوت دارد. VPN کامپیوتر ها را به یکدیگر وصل می کند ، اما همگام‌سازی داده‌ ها امکان ذخیره? فایل ها در یک فضای مجازی را فراهم می‌کند. نکنه? جالب آن این است که هرگاه یکی از کارمندان شرکت بر روی یک فایل کار کند ، تغییرات ایجاد شده در فایل برای تمام کارمندان به صورت هم‌زمان اعمال می‌شود. این یعنی تمام کسانی که آن ها را می بینند و یا بر روی آن ها کار می‌کنند، همیشه آخرین نسخه? فایل را در اختیار خواهند داشت.

 

نصب سایت های تحلیلگر

یکی دیگر از کار هایی که می‌توان با استفاده از سرور اختصاصی انجام داد، نصب سایت های تحلیگر برای سایت های تجاری است. این تحلیلگر ها روش دقیقی برای به دست آوردن درک درست از کارآمدی یا ناکارآمدی عملکرد وب سایت در حال اجرا ارائه می دهند. یکی از بزرگترین نرم‌افزار های تحلیلگری که در حال حاضر در بازار وجود دارد Google analytics است، با این حال ممکن است شما مایل باشید که تحلیلگر خودتان را داشته باشید و بخواهید قدرت بیشتری برای کنترل بر تحلیگر در اختیار داشته باشید.

 

هر کسی که بخواهد یک تحلیلگر سایت متعلق به خودش داشته باشد ، می‌تواند به سادگی آن را از میان نرم‌افزار های open-source انتخاب ، نصب و اجرا کند . Piwik, یکی از محبوب‌ترین نمونه‌ های این نرم افزار هاست ، اما شما می توانید نرم‌افزار های دیگری را نیز انتخاب کنید.

 

سرور Nagios

ممکن است شما مایل باشید از مزایای سرور Nagios بهره‌مند شوید. می‌توان برای نظارت بر سیستم و کنترل آن ،این نرم‌افزار را از اینترنت دانلود و نصب نمود. با استفاده از Nagios ، اگر مشکلی در سرور هاست به وجود بیاید ، بلافاصله از آن باخبر می‌شوید و می‌توانید آن را رفع کنید. علاوه بر این ، این نرم‌افزار به شما نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد تا مشکل ایجاد شده ، رفع شود . Nagios برای نظارت بر مسائل مربوط به منابع هاست ،شبکه و مسائل مربوط به عواملی همچون دما و رطوبت ، مفید است.

 

اجرای در لحظه یا ذخیره? فایل های تصویری و ویدیوئی

سرور اختصاصی با فضای ذخیره و پهنای باند نامحدودی که در اختیار دارد گزینه? بسیار مناسبی برای ذخیره و یا اجرای در لحظه? تصاویر و فایل های ویدیوئی است. می توانید فیلم های گرفته شده? دوربین های امنیتی را به صورت زنده بر روی سرور اختصاصی ذخیره کنید و یا اینکه دوربین و سرور را به گونه های تنظیم کنید که تصاویر گرفته شده توسط دوربین در لحطه بر روی سرور اجرا ( پخش ) شود.

 

یک سرور چاپگر

شرکت هایی که واحد ها و یا کارگروه های خودکفا دارند ، می توانند از مزایای هاستینگ یک سرور چاپگر و یا یک سرور ذخیره? فایل بهره‌مند شوند. استفاده از یک سرور اختصاصی به عنوان هاست سرور چاپگر می‌تواند بار کاری سرور اصلی شرکت را کمتر کند.

 

سرور Test

سرور Test مکان مناسبی برای آزمایش اپلیکیشن ها، نرم‌افزار ها و سیستم عامل هایی است که قصد دارید در آینده از آن ها استفاده کنید. وقتی این نرم‌افزار ها ، اپلیکیشن ها و سیستم های عامل را بر روی سرور Test امتحان می کنید، دیگر سرور و سیستم عامل اصلی شما به خطر نمی افتد. همیشه در زمان نصب یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار جدید و یا حتی نصب یک سیستم عامل متفاوت ، احتمال بروز خطر وجود دارد. وقتی ابتدا اپلیکیشن و یا نرم‌افزار جدید را روی سرور Test نصب می‌کنید، می توانید مطمئن شوید که این اپلیکیشن یا نرم‌افزار به خوبی با سیستم عامل یا سایر اپلیکیشن های موجود بر روی سیستم شما کار می‌کند یا نه و در صورتی که با آن ها هماهنگی نداشته باشد ، دیگر شما نگران آسیب به سرور اصلی و یا از دست دادن تمام فایل ها و اطلاعات خود نیستید.

 

کنترل و مدیریت دستگاه های هوشمند

امروزه بسیاری از شرکت ها از حسگر هایی که بر روی دستگاه های هوشمند قرار گرفته است، استفاده می‌کنند. سرور اختصاصی می‌تواند محل مناسبی برای کنترل یکجای تمام دستگاه های هوشمند باشد. می‌توانید اطلاعات به دست‌آمده از تمام حسگر ها و دستگاه های هوشمند ر در یک محل جمع‌آوری و ذخیره کنید و سپس سر فرصت این اطلاعات را با استفاده از ابزار مورد نظر خود تجزیه و تحلیل کنید.

 

نتیجه

همانظور که اشاره شد ، کار های زیادی می‌توان با یک سرور اختصاصی انجام داد. می‌توان بطور هم‌زمان چند استفاده? متفاوت از سرور اختصاصی داشت. می‌توان از سرور اختصاصی هم به عنوان سرور ایمیل، هم به عنوان فضایی برای فایروال و هم برای ایجاد سرویس صوتی استفاده کرد. استفاده‌ هایی که از یک سرور مجازی می‌توان داشت بستگی به ویژگی های آن سرور دارد.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که صرف نظر از استفاده ای که می خواهید از سرور اختصاصی داشته باشید ، باید به هزینه‌ های مربوط به این سرور نیز توجه کنید. داشتن و استفاده از یک سرور اختصاصی مستلزم پرداخت هزینه است ، این هزینه ممکن است مالی و یا از اعتبار شرکت باشد. در هر حال در هر تصمیمی که در مورد نحوه? استفاده از سرور اختصاصی می‌گیرید، باید منافع کلی شرکت را در نظر داشته باشید.

https://www.novinhost.org/blog/926-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%AF.html