سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرور edge در CDN چیست؟

سرور edge در CDN کامپیوتری است که تقریبا در خارجی‌ترین لایه‌های شبکه  یا در لبه? شبکه قرار گرفته است . سرور edge معمولا به عنوان نقطه? اتصال میان شبکه‌های جدا از هم محسوب می‌شود. هدف اصلی سرور edge در CDN آن است که بتوان مطالب را در مکانی که تا حد امکان به دستگاه درخواست‌کننده( کاربر )  نزدیک‌تر است ، ذخیره کرد تا بدین  ترتیب با افزایش سرعت جابجایی و انتقال فایلها ، زمان بارگذاری صفحات سایت را کاهش داد.

سرور edge یک دستگاه لبه? شبکه‌ای است که به نوعی مدخل ورودی شبکه نیز به حساب می‌آید. سوئیچهای مسیریابی و router هم از دیگر دستگاههای لبه? شبکه‌ای هستند . دستگاههای edge یا لبه? شبکه‌ای در نقاط تبادل اینترنتی (IPXs) نصب می‌شوند تا امکان اتصال شبکه‌های مختلف به یکدیگر  و اشتراک‌گذاری و ورود و خروج اطلاعات و فایلها را فراهم کنند.

 

سرور edge در CDN چیست؟

سرور edge , هاست دانلود , هاست وردپرس

سرور edge چگونه کار می‌کند ؟

در تمامی چیدمانهای خاص شبکه چند دستگاه مختلف با استفاده از مدلها و الگوهای از پیش تعیین شده به یکدیگر وصل می‌شوند. برای اتصال یک شبکه به شبکه‌ای دیگر و یا به یک شبکه? اینترنتی بزرگتر  باید نوعی راه ارتباطی برای انتقال و جابجای ترافیک داده از یک نقطه به نقطه? دیگر وجود داشته باشد . دستگاههای سخت‌افزاری که این راه ارتباطی را در لبه? یک شبکه ایجاد می‌کنند ، دستگاههای لبه‌ای (edge ) نامیده می‌شوند.

 

شبکه‌ها از طریق edge به یکدیگر متصل می‌شوند.

در یک شبکه? عادی اداری یا خانگی که چند دستگاه متصل به یکدیگر دارد ، دستگاههایی مانند گوشیهای تلفن یا کامپیوترها از طریق مدل hub-and-spoke به شبکه وصل و یا از آن جدا می‌شوند . تمامی دستگاهها در یک شبکه? محلی (LAN) قرار دارند و هر یک از این دستگاهها به router مرکزی وصل می‌شوند و اتصال دستگاهها به یکدیگر نیز از طریق همین router مرکزی است .

برای اتصال یک شبکه? جدید به شبکه? قبلی باید از چند نقطه بین دو شبکه اتصال برقرار شود. بر طبق تعریف، دستگاهی که شبکه‌ها از طریق آن می‌توانند به یکدیگر وصل شوند ، دستگاه لبه‌ای (edge ) است، حال اگر لازم باشد کامپیوتری که در شبکه? A قرار دارد به کامپیوتری که در شبکه? B قرار دارد، وصل شود ، راه این اتصال از شبکه? A ، لبه? شبکه است و سپس به شبکه? دوم وارد می‌شود. همین الگو در هنگام اتصال از طریق شبکه‌های پیچیده و گسترده نظیر اینترنت هم دیده می‌شود.

 

معماری شبکه

قابلیت و دسترسی این شبکه‌ها به دستگاههای لبه‌ای مابین خودشان ، مسئله? حیاتی در توانایی این شبکه‌ها در اشتراک‌گذاری و ورود و خروج اطلاعات است . زمانی که لازم است یک راه اتصال از اینترنت عبور کند، باید مراحل بیشتری مابین شبکه? A و شبکه? B را طی کند. برای درک آسان‌تر بهتر است که هر شبکه را به شکل یک دایره در نظر بگیرید . در این صورت محلی که این دایره‌ها با یکدیگر مماس می‌شوند، لبه? شبکه یا همان edge است .

برای برقراری اتصال و جابجایی داده در اینترنت، باید شبکه‌های ( دایره‌‌های ) متعددی با یکدیگر مماس شوند و داده‌ها از edge nodeهای متعدد عبور کنند . بطور کلی می‌توان گفت هر قدر فاصله میان نقاطی که باید به یکدیگر وصل شوند، بیشتر باشد ، تعداد شبکه‌هایی هم که داده‌ها باید از آنها عبور کنند ، بیشتر خواهد بود . یک راه ارتباطی ممکن است قبل از رسیدن به مقصد نهایی خود از سرویس های اینترنتی و زیرساختهای سخت‌افزاری مختلفی بگذرد.

در نقاط بسیاری می‌توان به جای سرور از CDN استفاده کرد اما یکی از مهمترین این نقاط، edge مابین شبکه‌های مختلف است . این سرورهای لبه‌ای ( edge ) شبکه‌های مختلف و متعدد را به یکدیگر وصل می‌کنند و امکان  ترافیک سریع و موثر داده میان این شبکه‌ها را فراهم می‌کند. بدون وجود CDN ممکن است ورود و خروج داده با سرعت کمتری انجام شود و یا مسیر پرپیچ و خمی میان مبدأ و مقصد وجود داشته باشد . در بدترین حالت ، ترافیک مسافتهای طولانی‌تر را trombone می ‌کند ؛ زمانی که داده‌ها به دستگاهی در آن سوی خیابان و یا نقطه? دیگری در داخل کشور رفته و دوباره به مبدأ بازمی‌گردد. با نصب سرور edge در نقاط کلیدی ، CDN می تواند مطالب را با سرعت بالاتری در اختیار کاربران در شبکه‌های مختلف قرار دهد.

 

تفاوت سرور edge و سرور مبدأ ( اصلی ) چیست؟

سرور مبدأ ( اصلی) سروری است که زمانی که صاحب سایت از CDN استفاده نمی‌کند، تمام ترافیک اینترنت را دریافت می‌کند. استفاده از سرور مبدأ ( اصلی ) بدون  CDN به این معنی است که تمام درخواستهای اینترنتی ، صرف نظر از اینکه از کدام نقطه? دنیا ارسال می‌شوند، باید به محل سرور مبدأ ( اصلی ) برسند . این امر سبب می‌شود که زمان بارگذاری صفحات درخواست‌شده افزایش یابد. هر قدر فاصله? میان این سرور و دستگاه درخواست‌کننده بیشتر باشد ، زمان بارگذاری صفحات درخواست‌شده نیز طولانی‌تر خواهد بود .

سرور edge در CDN مطالب را در نقاط راهبردی بطور موقت ذخیره می کند تا بار کاری یک یا چند سرور مبدأ ( اصلی) را کاهش دهد .  وجود حافظه? cache در سرور edge و انتقال مطالب ( محتوای ) ایستا مانند تصاویر ، فایلهای HTML و فایلهای JavaScript ( و احتمالا انواع دیگر مطالب و محتواها ) به مکانی که تا حد امکان به دستگاه درخواست‌کننده نزدیک‌تر باشد، می تواند سبب کاهش زمان لازم برای بارگذاری منابع درخواست‌شده? سایت شود.

سرور مبدأ ( اصلی) حتی در صورت استفاده از CDN نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، بخش مهم کدهای مربوط به سرور همچون data base  تأییدیه‌ها و گواهیهای کاربران تأیید شده  برای شناسایی و تشخیص هویت این کاربران معمولا در سرور مبدأ ( اصلی) نگهداری می‌شود.

نوین هاست ارائه دهنده خدمات هاستینگ ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی و طراحی سایت در ایران است. ما از سال 2010 با کیفیت بالا و خدمات مقرون به صرفه به مشتریان ارائه می دهیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید وب سایت ما www.novinhost.org  را مشاهده کنید.

https://www.novinhost.org/blog/950-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-edge-%D8%AF%D8%B1-cdn-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html